patos i chaos

blog Stylistki, czyli o modzie i reszcie lekko i z sensem

Dieta zimowa: co jeść zimą, by nie przytyć?

Dodaj komentarz

PicMonkey CollagekiP

Mrozy i zawieje za oknem oraz chęć zakładania na siebie kilku warstw ubrań nie mogą usprawiedliwiać

Wiadomo, organizm wraz ze spadkiem temperatury domaga się ogrzania i dopieszczenia, ale należy to zrobić w umiejętny i zorganizowany sposób. W przeciwnym razie czeka nas na wiosnę akcja pod szumną nazwą ”Detoks”.

Konkluzja jest prosta: by zdrowo wyglądać i tak się czuć trzeba zdrowo jeść cały rok.

Oto rady, produkty i przepisy ku zimowemu pokrzepieniu:

Jedz często, ale mało

Zimą powinnaś szczególnie przestrzegać regularnego jadania posiłków. Najlepiej jedz 5 mniejszych, każdy po 250-350 kcal. Pomogą one w utrzymaniu równowagi cieplnej i utracie zbędnego tłuszczyku (na proces trawienia jednego posiłku zużyjemy nawet 90 kcal).

Dobrze skomponowana zimowa dieta pozwala:
– dostarczyć organizmowi więcej energii (nie będziemy marznąć);
– zwiększyć odporność organizmu (mniej będziemy chorować);
– nie dopuścić do odłożenia dodatkowych centymetrów w talii (nie przybierzemy na wadze).

PicMonkey Collagewq4

 

sięgaj po kiszonki

Prawidłowa dieta powinna dobrze wpływać na naturalną florę bakteryjną jelit, która ma znaczący wpływ na odporność całego organizmu – stanowi swoistą barierę dla zarazków. Pamiętaj, że te pożyteczne bakterie występują nie tylko w fermentowanych napojach mlecznych, ale również w kiszonej kapuście czy ogórkach.

Zupa krem z kiszonych ogórków

Na 2 porcje potrzebujemy:

PicMonkey CollageOLUI3

Przygotowanie:

Przekrój wzdłuż pora  i pokrój w półksiężyce.
Pietruszki, selera i ziemniaki  umyj, obierz i pokrój w kostkę. W kostkę pokrój również ogórki.
W garnku na łyżce oliwy zeszklij por. Dodaj pietruszkę, selera,  ziemniaki, zalej wodą i gotuj pod przykryciem ok. 10-15 minut, aż warzywa będą miękkie.
Dodaj ogórki, koperek i pieprz, gotuj 10 minut pod przykryciem. Ugotowaną zupę odstaw na 5 minut, zmiksuj blenderem i przypraw ulubionymi ziołami , można też dodać  gałkę muszkatołową.

Do tej zupy nie dodaje SIĘ  soli, ponieważ  jest zbędna ze względu na słoność kiszonych ogórków.

Zupa Krem z Kiszonych Ogórków-2

jedz ciepłe posiłki

Zapomnij o suchych kanapkach i zimnych przekąskach. Zima to czas gęstych, „konkretnych” i pikantnych potraw. Najlepsze są zupy, które sycą, nie powodując przy tym przyrostu wagi. Są źródłem składników odżywczych (m.in. potasu, fosforu i białka) oraz mają właściwości rozgrzewające. Pij także jak najwięcej herbatek owocowych i ziołowych. Sięgnij też po soki owocowo-warzywne (ale nie z kartonu, lecz robione samodzielnie). Mają mnóstwo witamin, poprawiają przemianę materii i oczyszczają organizm.

Przepis na zupę paprykową

Przepis na warzywny gulasz z ciecierzycą

jedz tłuste ryby

Masz ochotę na coś tłustego? Zamiast kotleta zjedz tłustą morską rybę. Zawiera ona bezcenne dla serca i mózgu kwasy tłuszczowe omega-3 oraz chroniące komórki przeciwutleniacze – witaminy A i E.

Łosoś z kaszą jaglaną i sałatką z awokado

PicMonkey Collageoiu23

Przygotowanie:

1 Rybę skrop sokiem z cytryną, oprósz pieprzem i ulubionymi ziołami (np oregano) i odstaw w chłodne miejsce.

2 Kaszę jaglaną upraż w garnku, aż zacznie wydobywać się intensywny zapach. Przelej wodą i gotuj w proporcji 1:2 (na 1/2 szklankę kaszy przypada 1  szklanka wody).

3 Rozgrzej patelnię grillową i piecz łososia uprzednio posmarowanego oliwą. Wrzuć na patelnię drobno posiekaną cebulę, poszatkowany czosnek oraz pokrojoną w kostkę paprykę.

4 Przygotuj sałatkę z pokrojonego w kostkę awokado, pomidorków, mixu sałat, suszonych pomidorów.  Warzywa z patelni dodaj do sałatki. Posyp uprażonymi pestkami słonecznika, skrop łyżką oliwy i wymieszaj.

5 Podawaj łososia z kaszą i sałatką.

tumblr_lsmkgdrlMI1qeft5ho1_1280

korzystaj z mrożonych warzyw

Zimową porą nie masz do dyspozycji tylu świeżych, wartościowych warzyw co latem. Ale są mrożonki – niska temperatura sprawia, że produkty zachowują większość swoich właściwości odżywczych. Możesz z nich błyskawicznie przyrządzić sycące i nietuczące potrawy.

1 10 11 18

przepisy na soki z http://www.happyholic.pl/

nie rezygnuj ze śniadania

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Zimą powinno być nawet bardziej kaloryczne niż obiad.  Rano przyswajanie składników odżywczych przez organizm jest najbardziej efektywne. Zapotrzebowanie energetyczne też jest wtedy największe. Jeśli zapomnisz o śniadaniu, organizm „zemści się”. W ciągu dnia będzie domagał się dodatkowych kalorii i gromadził zapasy tłuszczyku. Zmniejszy się też zdolność koncentracji i wydajność w pracy.

Kasza jaglana z mango

bffe1d18-70a2-11e3-aefc-0025b511226e

Do ugotowanej kaszy jaglanej dodajemy mus jabłkowy, który można przygotować z 1–2 jabłek uduszonych z miodem na patelni – gdy zmiękną, miksujemy je na mus. Jedno dojrzałe mango kroimy w kosteczkę i również miksujemy. Musy owocowe łączymy i polewamy kaszę, i dorzucamy uprażone na złoto płatki migdałów.

wzmacniaj się naturalnymi antybiotykami

Pokochaj czosnek i cebulę, które w sposób naturalny wzmacniają odporność oraz mają właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybiczne. Aby najlepiej zadziałały i dobrze się wchłonęły, trzeba je jednak spożywać na surowo, a nie w przetworzonej postaci, np. po usmażeniu. Dobry jest też kłącze imbiru, który działa przeciwzapalnie i jest silnym antyoksydantem. Dodatkowo rozgrzewa organizm (podobnie jak chili i cynamon). Właściwości antybiotyczne ma również miód.

Zimowa herbata

PicMonkey Collagehrpykot

Więcej przepisów w zakładce JEDZENIE

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s